Odinsbarn

Da jeg først hørte om denne boken under en bokprat i høst, var jeg svært skeptisk til boka. Jeg tenkte at denne boka gidder jeg ikke lese. Men sjelden har jeg tatt så feil av ei bok, som jeg har tatt av denne…. Handlingen foregår i et parallelt univers. De skapningene som lever i dette universet har haler og kan favne. Dette er en klar referanse til Huldre. Hirka er både uten hale og evna. Hun er jordblind. Alle ungdommer som er 15 vintre må gjennom rite, hvor seeren bestemmer hvilken skjebne de riteferdige ungdommene skal få.

Rett før Hirka skal opp til rite får hun vite at er et odinsbarn og dermed også råta. Hun får vite at han som hun har sett på som sin far, ikke er det. Han fant henne da hun var baby. Denne boka gjorde inntrykk på meg, fordi den er full av både samfunnskritikk og tar opp temaer som rasisme, religion, opprør, identitet og maktmisbruk på en god måte. Jeg liker boka fordi den er ulik all annen fantasy jeg har lest, ikke en kopi av andre ting . Samtidig har hun også klart å skrive om et parallelt univers som jeg klarer å tro på, og å bruke språket på en kreativ måte.
tn_odinsbarn_mockup2

1 kommentar

Filed under Bokomtaler

1 responses to “Odinsbarn

  1. Jøsses, ein kommentar på denne boka som faktisk fekk meg til å ville lese den. Dvs ikkje over av seg av begeistring som triggar alle mine motforestillinger…..Takk takk 🙂

Legg igjen en kommentar